Nordic Walking pro dobrou kondici:

Nordic walking je fitness aktivita, při které jsou používané speciální hole tak, aby byly zapojeny nejen dolní končetiny, ale také svaly horní poloviny těla. Chůze s holemi je mnohem prospěšnější bez ohledu na úroveň zdatnosti, věk nebo zkušenosti člověka. S chůzí Nordic walking lze začít kdykoliv a kdekoliv venku a kromě pořízení holí je tato aktivita téměř zadarmo.

Severská chůze je vytrvalostní aktivitou a zaměstnává svalové skupiny používané při klasickém běhu a běhu na lyžích. Tak také původně vznikla jako tréninková metoda pro běžkaře na suché zemi.

Nordic walking kombinuje použití holí a fyzickou sílu k přesunu váhy těla vpřed. Takovýmto způsobem jsou slučovány kardio trénink a posilování do jedné fyzické aktivity. V kombinaci souvislého rytmického pohybu s odporem kladeným hroty holí je vytvářena mocná hybná síla, při které váha těla vyvíjí rychlost jedním směrem. Tímto způsobem působí rytmický mechanismus pohybu na celé tělo naprosto dokonale.

Severská chůze má mnoho pozitivních účinků na organismus:

  • Posiluje: svalstvo, kardiorespirační kondici.
  • Zlepšuje: zdravotní stav srdce, hustotu kostí, držení těla, kondici, výdrž, hybnost, stabilitu, rovnováhu, tělesnou vnímavost, redukuje hmotnost
  • Urychluje: poúrazovou rehabilitaci.
  • Působí na psychiku: stimuluje produkci endorfinů, zvyšuje sebevědomí, meditace v pohybu pro snížení stresu.

Výšlapy se mohou lišit od intenzity pomalé až k energickému rychlému tempu. Pohyb je prospěšný pro každého, od seniorů až po zdatné atlety, bez ohledu na fyzickou kondici, schopnosti a věk.

Cíle Nordic walking

  • Zdravotní: lidé po úrazech, v rekondici, pro lidi s nadváhou nebo ty, kteří jiný pohyb než chůzi nezvládají;
  • Rekreační – wellness: chůze je přirozeným pohybem k odreagování, uvolnění, k relaxaci, k procházkám a výletům do přírody, společenské akce;
  • Kondiční: pravidelná chůze pro získání a udržení kondice a pevného těla. Doplňkový trénink pro vyrovnávání svalových dysbalancí.

Zdravější záda a zlepšení držení těla

Jedním z hlavních důvodů praktikování severské chůze je zlepšení zdraví páteře. Uchopení rukojetí holí a kontakt jejich hrotů se zemí aktivuje klíčové svaly pro správné držení těla. Jedním z nejprospěšnějších pohybů při odporu kladeného při kontaktu hrotů holí se zemí je rotace páteře, při které dochází ke vzniku jemné rezistence kolem páteřní osy a aktivují se tak všechny páteřní svaly. Kardiorespirační vytrvalost: Podstatou severské chůze je anaerobní i aerobní pohyb. Anaerobní aktivita vyžaduje rychlý zdroj energie ze svalů. Při aerobním pohybu je využíván kyslík, glykogen a tukové zásoby, ze kterých je čerpaná energie pro pohyb a tempo. To vše dělá tento sport vytrvalostním. Vzhledem k tomu, že lze severskou chůzi dělat v jakékoliv intenzitě, je ideálním pohybem pro zlepšení a zvýšení kardiorespirační kondice až o 10-15 srdečních tepů za minutu.

Silový trénink

Během chůze je posilováno tím, že se hybná síla vpřed generuje dvěma způsoby. Prvním způsobem je zátěž přidávána svalům horní poloviny těla odporem skrz hroty holí. Druhý způsob spočívá ve větším důrazu na kontakt hrotů holí s terénem, který tak vytváří stimul pro vynaložení větší síly. Rychlostí tempa chůze lze aktivaci a posilování svalů regulovat.

Fyzická kondice celého těla

Při chůzi jsou použity hole za účelem propojení celého těla s působením gravitace, vzniklého odporu a komplexního zapojení svalstva. Při správném používání přerozdělují hroty holí fyzické úsilí dolních končetin a zapojují střed i horní část těla. Hole podporují správné držení těla.

 

 


CO SE NAUČÍTE A PRAKTICKÉ RADY DO ZAČÁTKU

Co se v rámci kurzu naučíte

  • Nácvik úchopu a techniky holí
  • Techniku chůze po rovině, do kopce, s kopce, případně běh
  • Cviky pro rovnováhu a koordinaci
  • Protahovací cviky s holemi
  • Posilovací cviky s holemi se speciálními gumami

Vybavení pro NW

Důležitý je výběr správných holí pro Nordic walking, které jsou např. ve srovnání s trekingovými holemi lehčí, tenčí a aerodynamicky uzpůsobené k pohybu vpřed. Důležité je zápěstní poutko podobné jako u holí pro běžecké lyžování. Výpočet správného nastavení délky holí je 0,68 x výška postavy v cm. Výběr hrotů holí závisí na povrchu, po kterém je chůze prováděna. Gumové botičky jsou používané na asfaltu nebo betonu. S kovovými hroty se chodí po hlíně, štěrku, písku nebo ledu.

Co na sebe a sebou

Důležitý je výběr vhodného oblečení ve stylu „cibule“ a počítat tak s proměnlivým počasím během dne. Dobrá obuv, tvar správné obuvi by se měl soustředit na podporu v oblasti paty a flexibilitu pro přední část nohy. Velký význam má doplňování tekutin během pochodu! Nezbytná je proto ledvinka nebo batoh s osobními doklady, penězi, svačinou, mobilem případně náhradním oblečením. Pro měření výkonů je dobré mít krokoměr, monitor tepové frekvence, GPS nebo mapu.

 

 


 


KURZY

Pravidelné nebo jednorázové kurzy či výšlapy jsou možné po vzájemné domluvě. Preferuji výšlapy v okolí Průhonic, Jesenice, Vestce, Petrovic, Hostivaře a jiných lokalit Prahy 4, Prahy 11, ale i jinam. Trasy kratší, delší dle přání a času. Neváhejte a kontaktujte mne!

 

 

KURZOVNÉ

  • Cena za výšlap spojený s cvičením je závislý od délky trasy např. 60-120 min 150,-Kč/os.
  • Delší výlety, větší skupiny nebo individuální chození budou oceněny samostatně.
  • Platbu je možné poslat na účet číslo 2400697010/2010 u Fio banka, a.s. Do zprávy pro příjemce uveďte, o jaký kurz se jedná a celé jméno účastníka nebo zástupce více účastníků.

 

 

 

SPOLUPRÁCE